Πέμπτη 22 Μαρτίου 2012

Ψαριανός για αεροδρόμιο Ελληνικού: Βιώσιμο περιβάλλον και ισόρροπη ανάπτυξη

Ομιλία Γ. Ψαριανού στη βουλή για την αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού – Πρόγραμμα Ήλιος

Ο βουλευτής Β΄ Αθήνας Γρηγόρης Ψαριανός στην ομιλία του στη βουλή για την «αξιοποίηση του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού – Πρόγραμμα ΗΛΙΟΣ» μεταξύ άλλων τόνισε:

Η θέση μας – ακολουθώντας τη πολύτιμη κληρονομιά του Μιχάλη Παπαγιαννάκη -επικεντρώνεται στο δίπτυχο: «Βιώσιμο περιβάλλον και ισόρροπη ανάπτυξη - κοινωνική συνοχή και χωροταξική δικαιοσύνη». Είμαστε αντίθετοι στα μεγαλεπήβολα φαραωνικά και ανεδαφικά ή καταστροφικά σχέδια και τα αδιανόητα μεγέθη, και στις μονοκαλλιέργειες 6,2 εκατομμυρίων τμ. σε μια τοποθεσία του λεκανοπεδίου δίπλα στη θάλασσα είτε πρόκειται για πράσινο / είτε για υπέρ-δόμηση.

Ζητάμε 2.000 στρέμματα μεικτού πρασίνου με κτίσματα, δρόμους κι ελεύθερους χώρους, από τα οποία τουλάχιστον 1.000 στρέμματα καθαρού, συνεκτικού κοινόχρηστου πρασίνου. Ένα τέτοιο μέγεθος πάρκου, όσο τέσσερα (4) Πεδία του Άρεως ή έξη (6) Εθνικοί Κήποι μαζί, μπορεί να είναι ακόμα διαχειρίσιμο από άποψη συντήρησης, φύλαξης και ασφάλειας. Οι προσοδοφόρες χρήσεις του Ελληνικού πρέπει να χρηματοδοτούν και τη συντήρηση του κοινόχρηστου πρασίνου, για να μη καταλήξει όπως το πάρκο Τρίτση.

Χρειάζεται έμφαση σε ζώνες ανάπτυξης με εξωστρεφείς θέσεις εργασίας κι εγχώρια προστιθέμενη αξία. Προώθηση τεχνολογικών - ερευνητικών πάρκων κι ενός εργασιακού περιβάλλοντος υψηλής ποιότητας. Είναι προφανές ότι μια προσοδοφόρα επένδυση χρειάζεται κι ένα μείγμα χρήσεων εμπορίου, τουρισμού και ψυχαγωγίας. Ένα μικρότερο ποσοστό επιφανείας ας κατευθυνθεί στην κατοικία που θα στεγάσει κι εργαζόμενους στη περιοχή. Επιδιώκουμε την πόλη των μικρών αποστάσεων με ήπιες μορφές μετακίνησης και ποδηλατόδρομους. Δεν θέλουμε ένα θωρακισμένο, περιφρουρούμενο προάστιο. Πρότυπος οικισμός με βιοκλιματικό σχεδιασμό των ελεύθερων χώρων και των κτηρίων της περιοχής με ενεργειακή αυτονομία, μηδενικό περίσσευμα εκλυόμενων αερίων του θερμοκηπίου κι ελάχιστο υπόλοιπο μη-ανακυκλούμενων απορριμμάτων.

Προτείνουμε αυξημένους συντελεστές δόμησης, εμπορικότερες χρήσεις, αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και μεγαλύτερα ύψη κτηρίων στις περιοχές των σταθμών Μετρό της επέκτασης Ελληνικού, με παράλληλο έλεγχο της παρόδιας στάθμευσης.

Θέλουμε μια ‘πόλη-σιδηρόδρομο’ με τη μεγαλύτερη δυνατή χρήση των μέσων σταθερής τροχιάς για πρόσβαση. Μεταφορά διοικητικών υπηρεσιών που αφορούν το Νότιο τομέα της Αττικής.

Η γενική λογική της πρότασής μας είναι η Αξιοποίηση του χώρου του Ελληνικού, με όρους ‘χωροταξικής δικαιοσύνης’ προς όφελος όλου του λεκανοπεδίου και κυρίως με αντισταθμιστικά ωφελήματα στους πιο πυκνοκατοικημένους και βεβαρημένους δήμους του λεκανοπεδίου, δηλαδή 1 δις € περίπου στο Ταμείο Ελληνικού από έσοδα διάθεσης γης. Να εξασφαλισθεί για τους Δήμους Αλίμου, Ελληνικού-Αργυρούπολης και Γλυφάδας, κεντρικά συλλεγόμενος φόρος υπεραξίας στην ιδιωτική γη σε απόσταση έως 800μ. από τα όρια της περιοχής ανάπτυξης.

Με τους πόρους του Ταμείου Ελληνικού κι άλλους συγχρηματοδοτούμενους (νέο ΕΣΠΑ, κλπ.) να γίνουν ιεραρχημένες παρεμβάσεις σε 3 επίπεδα:

Α. Ήπιες αναπλάσεις σε πυκνοκατοικημένες περιοχές του λεκανοπεδίου. Αγορά αποθέματος γης, δημιουργία κήπων σε άδεια οικόπεδα, ανακύκλωση γερασμένων Ο(ικοδομικών) Τ(ετραγώνων) στη βάση φυσικού / κοινωνικού σχεδιασμού μαζί με τους κατοίκους. Ενεργά οικοδομικά τετράγωνα με ενοποίηση-φύτευση ακάλυπτων κλειστών χώρων πολυκατοικιών. Επειδή ο χώρος του Ελληνικού είναι πια μια ακριβή γη, ενώ οι χώροι προς ανάπλαση θα είναι κυρίως σε υποβαθμισμένες περιοχές, με πολύ πιο φτηνή γη, η «ανταλλαγή» αυτή μπορεί να γίνει με όρους ακόμα και 5 προς 10, δηλαδή για 1.000 στρέμματα του Ελληνικού που θα διατεθούν, θα κερδίσουμε ως και 2000 στρέμματα πρασίνου ή αναπλασμένων περιοχών στο υπόλοιπο λεκανοπέδιο. Σε πρώτη φάση, ο Δήμος της Αθήνας θα μπορούσε να συστήσει μια επιτροπή ειδικών για να εντοπίσουν χώρους προς απαλλοτρίωση ή ανάπλαση – από μικρά άχτιστα οικόπεδα έως σύνολα μερικών τετραγώνων. Στις περιοχές ανάπλασης θα προκύψουν αναβαθμισμένες κατοικίες, χώροι στάθμευσης, κοινόχρηστες λειτουργίες, πρότυπες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και διαχείριση των απορριμμάτων, ποδηλατόδρομοι, πεζοδρομήσεις κλπ.). Οι παρεμβάσεις αυτές θα άλλαζαν τα δεδομένα του μικροκλίματος στο λεκανοπέδιο, θα έδιναν ανάσα ζωής σε πολλές περιοχές και συνολικά στο λεκανοπέδιο, θα άλλαζαν τα δεδομένα αναψυχής και άθλησης των κατοίκων του.

Β. Μέτρα ενεργειακής εξοικονόμησης σε υφιστάμενα κτήρια της Αττικής, υλοποιούμενα από συνεταιρισμούς κοινωνικής οικονομίας. Τα μέτρα αυτά αποφέρουν διπλό μέρισμα τόσο για την εργασία με ‘κλιματικές θέσεις εργασίας’ για εκπαιδευμένους πρώην ανέργους όσο και για το κλίμα. Το όφελος για το λεκανοπέδιο και την ενεργειακή μας οικονομία θα είναι τεράστιο. Το πρόγραμμα αυτό, θα μπορεί να επαναχρηματοδοτείται διαρκώς από τις εισροές των πρώτων χρηστών. Είναι ένα πρόγραμμα στη λογική της κλιματικής οικονομίας, που μπορεί να έχει ταχεία απόσβεση (οικονομική, κοινωνική, περιβαλλοντική) και να αποφέρει μόνιμα δημόσια έσοδα από το πρώτο χρόνο εφαρμογής του, και στο διηνεκές –και όχι άπαξ, όπως θα προέκυπτε εάν περιοριζόμαστε μόνο στη διάθεση της γης του αεροδρομίου.

Γ. Παρόχθια αναζωογόνηση / αποκάλυψη του Κηφισού, τo έχουμε ξαναπεί στο πλαίσιο ενός 20ετούς προγράμματος, αρχικά στο Βόρειο τμήμα του. Σε πρώτη φάση θα ξεκινά από τις πηγές του Κηφισού (Πεντέλη, Κηφισιά) και θα φτάνει έως τη Μεταμόρφωση και λίγο χαμηλότερα, με αναπλάσεις πρανών και γύρω χώρων, δενδροφυτεύσεις, περιφράξεις. Σε δεύτερη φάση, θα πρέπει να γίνει αποκάλυψη της κοίτης του Κηφισού με απαλλοτριώσεις, με απελευθέρωση παραποτάμιων χώρων, διαμόρφωση παράδρομων, μαζί με όλες τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα χρειαστούν. Όλο αυτό το εγχείρημα θα πρέπει να ανατεθεί σε έναν ειδικό φορέα για την αποτελεσματική διαχείριση ενός τόσο μεγάλου έργου (ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.), όπου, πέρα από το ΥΠΕΚΑ και τον Οργανισμό Αθήνας, θα συμμετέχει θεσμικά η Περιφέρεια Αττικής και οι Δήμοι. Το Ταμείο Ελληνικού και η Περιφέρεια (σε συνεργασία με τους Δήμους για τις μελέτες) να διαχειρίζονται με διαφάνεια τους εισρέοντες πόρους, τόσο για τη συντήρηση των κοινόχρηστων χώρων του Ελληνικού, όσο και για τη κατανομή τους σε παρεμβάσεις των αντισταθμιστικά ωφελούμενων Δήμων ή διαδημοτικών συνδέσμων.

1 σχόλιο:

  1. ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΑΣΟΥΝ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΟΥΝ ,ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΚΑΙΝΟΥΡΙΕΣ ΠΡΟΣΒΑΣΕΙΣ ,ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ,ΜΕ ΔΡΟΜΟΥΣ .!!!!!!

    ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ
    ΣΤΑΥΡΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...