Σάββατο, 29 Σεπτεμβρίου 2012

Η ομιλία του εκπαιδευτικού Λευτέρη Γείτονα στο αντάμωμα του Συλλόγου Ηπειρωτών Ελληνικού ''Το Ζάλογγο''

Η ομιλία του εκπαιδευτικού και ιδιοκτήτη των ''Εκπαιδευτήρια ΓΕΙΤΟΝΑ'', Ηπειρώτη Λευτέρη Γείτονα στο αντάμωμα του Συλλόγου Ηπειρωτών Ελληνικού ''Το Ζάλογγο'' το Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2012:

"Ευχαριστώ εκ βαθέων το Διοικητικό Συμβούλιο που με προσκάλεσε στο σημερινό Ηπειρώτικο Πανηγύρι.
Ευχαριστώ ιδιαίτερα τον Πρόεδρο Βαγγέλη Βάσσιο που με συνδέουν δεσμοί οικογενειακής φιλίας και αγάπης από τα παιδικά μου χρόνια και τη γραμματέα κυρία Βασιλική Κοματσέλη που με εμπιστεύτηκαν για έναν σύντομο χαιρετισμό.
Κι αναρωτιέμαι: Πόσο σύντομος μπορεί να είναι κανείς όταν θέλει να μιλήσει σε Ηπειρώτες για την Ήπειρο.
Υποσχέθηκα όμως ότι θα απευθύνω σύντομο χαιρετισμό και θα κρατήσω το λόγο μου.
Το σημερινό Ηπειρώτικο πανηγύρι αποτελεί μια δυνατή υπενθύμιση για τους μεγάλους και τελετουργική μύηση για τη νέα γενιά μας στα ιερά και όσια της Ηπειρώτικης παράδοσης.
Σήμερα παιδιά και μεγάλοι, που κουβαλούν μέσα τους την παράδοση θα βιώσουν την έννοια του Συλλογικού μέτρου, του συλλογικού ρυθμού, της συλλογικής αρμονίας. Αυτή η συλλογική αρμονία για να επιτευχθεί προϋποθέτει υψηλό βαθμό αυτοσυγκέντρωσης, πειθαρχίας και δυναμικής για την κατάργηση του «εγώ» και την καθιέρωση του «εμείς». Αυτή η κατάργηση του «εγώ» και η καθιέρωση του «εμείς» αποτελεί για τον τόπο μας με την κρίση που περνά, την αναγωγική κλίμακα με τη βοήθεια της οποίας θα ανυψώσουμε τους εαυτούς μας από τη φθορά της δυσπιστίας, την παγίδα της απληστίας, την απαίτηση της ευκολίας και της νοοτροπίας να γίνονται και να προσαρμόζονται όλα στις δικές μας ανάγκες, στη δική μας βολή.
Με την κατάργηση του «εγώ» και την καθιέρωση του «εμείς» θα περάσουμε από το διχασμό στον εξιλασμό, όπως εύστοχα παρατήρησε τελευταία ο καθηγητής Βασίλης Καραποστόλης.
Σήμερα στο πανηγύρι μας, οι μεγάλοι που συμμετέχουν στα χορευτικά μαθαίνουν και εγχαράσσουν στα παιδιά μας τους ρυθμούς της Ηπείρου. Τα λούζουν με τα βότανα της λαϊκής μουσικής παράδοσης και τους περνούν με μαγικό τρόπο τα ένζυμα μιας τελετουργίας, που δεν έχουν την ευκαιρία να προσλάβουν και να βιώσουν στον κοινωνικό περίγυρο μέσα στον οποίο ζουν και στο τεχνολογικό περιβάλλον που τα ορίζει.
Η χάρις και η λιτή, η δωρική ομορφιά που θα αναδειχθεί απόψε από τις χορευτικές κινήσεις των παιδιών και των μεγάλων αποτελεί το πρώτο βήμα για να εισέλθουν τα παιδιά στο στοχασμό της ανταποδοτικότητας, πάνω στην οποία στηρίζεται η αρμονία του Σύμπαντος κόσμου. Και θυμηθείτε όσοι γεννηθήκατε και μεγαλώσατε στην Ήπειρο ότι η ανταποδοτικότητα ήταν ο θεμέλιος λίθος του πολιτισμού μας, η απαρχή του πλούτου μας.
Και για του λόγου το αληθές, ακούστε μια σύντομη ιστορία από το Ριζοβούνι της Πρέβεζας στον καιρό της πείνας, το χειμώνα του '41.
Ένας πατέρας φτάνει στο σπίτι του Μήτσιου Βαγγέλη και του εξομολογείται ότι δεν έχει ψωμί για τα παιδιά του. Ο Μήτσιο Βαγγέλης του είπε να περιμένει. Σε λίγο βγήκε από το χαμηλό πέτρινο σπιτάκι με μισό τσουβάλι αλεύρι. Το άλλο μισό το κράτησε για τα δικά του παιδιά. Όταν η κυρά Βάγια είδε μισή τη σάκαινα τον ρώτησε τι έγινε τ' αλεύρι. Το δώσα στον ......... γιατί δεν είχε ψωμί για τα παιδιά του. Η κυρά Βάγια του λέει: Καλά μωρ' άνθρωπέ μου θα μας πεθάνουν τα παιδιά από την πείνα. Αχ γυναίκα της απαντά: Αν πεθάνουν τα παιδιά του γείτονά μας από την πείνα τι αξία έχει η ζωή των δικών μας παιδιών. Ο Μητσιο Βαγγέλης ήταν ο πατέρας του Προέδρου μας Βαγγέλη Βάσσιου. Οι άνθρωποι αυτοί δούλευαν μαζί, όργωναν τη γη, έσπερναν, θέριζαν το σιτάρι, έβοσκαν τα πρόβατα τους μαζί, μοιράζονταν το χάραμα και τη δύση. Χόρευαν στις γιορτές και τη Λαμπρή μαζί. Άνθρωποι που δουλεύουν και χορεύουν μαζί δένονται, συναρμόζονται, νοιώθουν βαθιά ο ένας τον άλλον.
Με το χορό λοιπόν συντελείται η μύηση των ανθρώπων στη συλλογική αρμονία. Αυτή η συλλογική αρμονία είναι το ίδιο σημαντική με τη μύηση στην αρμονία και την αλληλουχία των αριθμών που πίστευαν οι Πυθαγόρειοι.
Ο χορός αποτελεί ιερή και κοινωνική λειτουργία. Ενώνει τον άνθρωπο με το διπλανό του. Ενώνει το άτομο με την πραγματικότητα του σύμπαντος. Αν βάλουμε μια συντροφιά Ελλήνων να κουβεντιάσουν σε μια πλατεία ενός χωριού θα μαλώσουν. Αν τους ρωτήσεις το πρωί: Τι πάθατε χθες το βράδυ ; Θα απαντήσουν : «΄Ηρθαμε σε λόγια».
Αν στην ίδια συντροφιά στήσετε χοροστάσι , θα χορεύει αγαπημένα ως το πρωί.
«Ο λόγος διχάζει. Ο χορός ενώνει». Ο ΄Ομηρος στην Ιλιάδα αναφέρει : «ωρχεύνι, αλλήλων επί καρπώ χείρας έχοντες». Χορεύουν κρατώντας ο ένας τους καρπούς των χεριών του άλλου.


Κυρίες και Κύριοι

Με το σημερινό χοροστάσι ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ «ΤΟ ΖΑΛΟΓΓΟ» επιχειρεί τη μύηση των παιδιών τόσο στην Ηπειρώτικη Παράδοση, όσο και στη διαιώνιση αυτής της παράδοσης.
Από το στόμα του παππού μου του παπαγιώργη Γείτονα μου παραδόθηκε ο παρακάτω στοχασμός :
«Δούλευε σαν να μην έχεις ανάγκη από λεφτά, για να'ναι γλέντι η δουλειά, να'ναι χορού μεθύσι.
Αγάπα σαν να μην πληγώθηκες ποτέ.
Χόρευε σαν να μη σε βλέπει κανένας .»
Χίλιο'ς καλωσορίσατε Φίλοι κι αγαπημένοι.
Στο χοροστάσι που'ρθατε,
Χαρείτε να χαρούμε.
Κι όταν σας σύρουν στο χορό καθόλου μην ντραπείτε. Ελάτε να χορέψουμε να ευχαριστηθούμε, ελάτε να χορέψουμε να ελευθερωθούμε ".

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ


O Eλευθέριος Γείτονας γεννήθηκε στον ΄Αγιο Σπυρίδωνα ΄Αρτας το 1942. Πήρε το πτυχίο του δασκάλου με άριστα από το Ιεροδιδασκαλείο Βελλάς.

Είναι παντρεμένος με την Χειμαρριώτισα Αγγελική Ανέστη. Έχει 2 παιδιά και 4 εγγόνια.
Ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του στην Ιδιωτική Εκπαίδευση το 1964.
Το 1973 συνιδρύει (με τον Χρήστο Γείτονα, την Αικατερίνη Κωστέα και την Αγγελική Γείτονα) τα Εκπαιδευτήρια Κωστέα-Γείτονα στην Παλλήνη Αττικής.
Το 1995 συνιδρύει με την οικογένειά του τα Εκπαιδευτήρια Γείτονα στη Βάρη Αττικής.
Υπηρετεί την Ιδιωτική Εκπαίδευση επί 48 χρόνια ως δάσκαλος αλλά και ως δημιουργός εκπαιδευτικών προγραμμάτων για την Α/βάθμια και Β/βάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα. Είναι εμπνευστής του Ολοήμερου Σχολείου (Εκπαιδευτήρια Κωστέα-Γείτονα το 1973) και ο πρώτος που εφάρμοσε στην Ελλάδα Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Είναι:
· Ιδρυτικό μέλος της (μη κερδοσκοπικής) Εταιρείας Παιδείας και Πολιτισμού ΕΝΤΕΛΕΧΕΙΑ.
· Αντιπρόεδρος του Ομίλου Φίλων του Μουσείου Γλυπτών Θεόδωρου Παπαγιάννη.
· Ιδρυτικό μέλος των Φίλων του Αρχαιολογικού Χώρου Νικόπολης
· Μέλος της Λέσχης Επιχειρηματικότητας (μη κερδοσκοπικού Οργανισμού)
· Μέλος του Δ.Σ. της PROBANK LEASING Α.Ε.
Άρθρα του, εκπαιδευτικού και πολιτιστικού περιεχομένου, έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και εφημερίδες.
Έχει συμμετάσχει με εισηγήσεις του σε Συνέδρια και Ημερίδες για θέματα εκπαιδευτικού, πολιτιστικού και σύγχρονου γενικότερα προβληματισμού.
Έχει δημοσιεύσει: Έκθεση και Γραμματική στο Δημοτικό, Εκδ. Ρώντα, Αγωγής Εγκόλπιον, Εκδ. Child Servises, Aπ' τις Μηλιές στην Τσαγκαράδα, Εκδ. Εντελέχεια, Πάθος Παιδαγωγίας, Εκδ. Εκπ/ρια Γείτονα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...