Κυριακή, 12 Σεπτεμβρίου 2010

Ο.. θείος από το Άμπου Ντάμπι


«Πιάστηκε το χέρι μου, κύριε υπουργέ»! «Σκάσε και υπόγραφε». Περίπου 25.000 σελίδες ήταν η σύμβαση για την πώληση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και τις «παραγγελιές» δύο νέων υποβρυχίων τύπου Παπανικολής. Για να πέσουν οι μονογραφές οι διαπραγματεύσεις πέρασαν από 40 κύματα, πολλές φορές λίγο έλειψε να τιναχτούν στον αέρα και τώρα μένει να δούμε τι μπορούν να ελπίζουν και να περιμένουν οι 1.300 εργαζόμενοι από το νέο «αφεντικό», τον Λιβανέζο Ισκαντάρ Σάφα, που είναι ο επικεφαλής της Άμπου Ντάμπι Μαρ.
Χωρίς να θέλουμε να είμαστε προάγγελοι κακών μαντάτων, το μόνο βέβαιο είναι ότι οι 1.300 εργαζόμενοι θα μειωθούν αισθητά. Κι αυτό σημαίνει απολύσεις. Πόσες; Κάποιοι έλεγαν κατά τη διάρκεια των αρχικών διαπραγματεύσεων ότι «το ναυπηγείο μπορεί να δουλέψει άνετα με 300 το πολύ 400 εργαζομένους». Θα διώξουν 1.000; Το επιτελείο του νέου επικεφαλής των ναυπηγείων αποκλείει αυτά τα σενάρια, υποστηρίζοντας ότι οι συνταξιοδοτήσεις προσωπικού μέσα στην επόμενη τριετία καλύπτουν απόλυτα το πλάνο περικοπών της Άμπου Ντάμπι Μαρ. Άντε το πολύ - πολύ να κάνουν και μια εθελουσία οι... Αμπουνταμπιανοί. Μακάρι να είναι τόσο απλά τα πράγματα.
Ανοιχτοχέρης ο... μπατίρης
Κατά τ’ άλλα οι «προίκες» πήγαν κι ήρθαν σ’ αυτή τη συμφωνία. Ένα δισ. ευρώ «τσιμπάνε» οι Γερμανοί για να μας φτιάξουν άλλα δύο από τα υποβρύχια της σειράς Παπανικολή! Οι «φίλοι μας οι Γερμανοί» μάλιστα θέλουν εδώ και τώρα 300 εκατομμύρια ζεστά - ζεστά ως προκαταβολή.
Αυτό δεν είναι είδηση. Ως γνωστόν οι Γερμανοί θέλουν μέχρι και το σώβρακό μας. Το ζήτημα είναι ότι εμείς συμφωνήσαμε να δώσουμε τα 300 κι απ’ ό,τι φαίνεται θα δώσουμε και το σώβρακο! Τα λεφτά θα δοθούν μέχρι τον Νοέμβριο, δηλαδή περίπου την ίδια περίοδο που εμείς θα παρακαλάμε για να πέσει η τρίτη δόση του δανείου!
«Προίκα» όμως και μάλιστα πλούσια έχουμε και για τον Σάφα. Έξι φρεγάτες τύπου Fremm από τη Γαλλία θα παραγγείλουμε μόλις... ευκολυνθούμε και οι τρεις απ’ αυτές θα «χτιστούν» εδώ στην Ελλάδα. Το «μαλλί» θα πάει κοντά στα έξι δισ., αλλά υπάρχει ένα ζήτημα: συμφωνία με τη μορφή MOU με τους Γάλλους έχουν υπογράψει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας του Ν. Ταβουλάρη κι όχι ο Σκαραμαγκάς. Πώς θα ναυπηγηθούν στον Σκαραμαγκά; Τα σενάρια περί εξαγοράς και της Ελευσίνας από την Άμπου Ντάμπι Μαρ έχουν ήδη αρχίσει και τροφή σ’ αυτά τα σενάρια δίνει και η πολύ κακή οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα ναυπηγεία της Ελευσίνας.
Ποιο είναι το νέο αφεντικό
Ο μυστηριώδης Λιβανέζος με τη γαλλική παιδεία και τη φιλία με τον διάδοχο πρίγκιπα του Άμπου Ντάμπι, στρατηγό Μοχάμετ Μπιν Ζαγιάντ Αλ Ναχάν, Ισκαντάρ Σάφα, έχει ζήσει μια δίχως άλλο ενδιαφέρουσα και περιπετειώδη ζωή. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι θα φέρει και τη δική του «προίκα» στον Σκαραμαγκά. Δεκαέξι σούπερ πολυτελή mega-yachts κροίσων, τα οποία πλέουν στη Μεσόγειο, θα επισκευάζονται και θα συντηρούνται στις εγκαταστάσεις του Σκαραμαγκά. Αυτή είναι τουλάχιστον η υπόσχεση, αλλά από λόγια έχουμε χορτάσει κι εμείς αλλά και οι εργαζόμενοι στον Σκαραμαγκά.
Βίος και πολιτεία
Η εμφάνιση του Ισκαντάρ Σάφα ως ενδιαφερόμενου για την αγορά των ναυπηγείων Σκαραμαγκά αντιμετωπίστηκε από πολλούς στην Αθήνα με κάποιαεπιφύλαξη. Όχι χωρίς λόγο. Ο χριστιανός μαρωνίτης Λιβανέζος Ισκαντάρ Σάφα είχε περιπέτειες με τη γαλλική δικαιοσύνη, σχέσεις με τη Χεζμπολάχ και τελικά βρέθηκε στο Άμπου Ντάμπι, όπου αφού αγόρασε τη μεγαλύτερη γερμανική εταιρεία ναυπήγησης πολεμικών πλοίων επιφανείας (φρεγάτες) και το 25% της γερμανικής HDW, η οποία και ναυπήγησε τα υποβρύχια τύπου Παπανικολής, «χτύπησε» τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
To 1988 το όνομα του Ισκαντάρ Σάφα, ενεπλάκη σε μία επιχείρηση διαπραγμάτευσης για την απελευθέρωση ομήρων από τη Χεζμπολάχ. Σύμφωνα με τις πληροφορίες της εποχής, 3.000.000 δολάρια θα έπρεπε να δοθούν στη Χεζμπολάχ για την απελευθέρωση των ομήρων. Ο Σάφα κατηγορήθηκε από τη γαλλική δικαιοσύνη ότι έδωσε αυτά τα χρήματα στον πρώην υπουργό Εσωτερικών της Γαλλίας Σαρλ Πασκουά και στον πρώην πράκτορα μυστικών υπηρεσιών Ζαν Μαρσιανί, ο οποίος στη συνέχεια ασχολήθηκε με την πολιτική. Το 2001 στη Γαλλία εξεδόθη ένταλμα εναντίον του Σάφα, ο οποίος όμως βρισκόταν στον Λίβανο. Παρά τις πολυετείς έρευνες και τα μπλεξίματα που είχαν οι δύο πολιτικοί, για τον Ισκαντάρ Σάφα δεν αποδείχτηκε το παραμικρό και οι κατηγορίες εναντίον του αποσύρθηκαν.
Από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 ο Σάφα είχε αρχίσει μία αξιόλογη επιχειρηματική δραστηριότητα στον ναυπηγικό τομέα, έχοντας στην ιδιοκτησία του την εταιρεία CMN, με εγκαταστάσεις στο Χερβούργο, ένα γαλλικό λιμάνι της Μάγχης. Εκεί ανέλαβε τις πρώτες μεγάλες ναυπηγικές παραγγελίες από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, για να βρεθεί στο Άμπου Ντάμπι και την Abu Dhabi Mar, την οποία διευθύνει με τις ευλογίες του διαδόχου πρίγκιπα.
Η Abu Dhabi Mar ειδικεύεται στις ναυπηγήσεις και επισκευές πολυτελών mega-yachts. Μία από τις τελευταίες δουλειές που ανέλαβε ήταν η μετατροπή δύο ολλανδικών φρεγατών, σαν τις «Λήμνο» και «Έλλη» που διαθέτει το Π.Ν., σε πολυτελείς θαλαμηγούς! Με την εξαγορά της γερμανικής Blohm and Voss εισήλθε και στον χώρο ναυπήγησης πολεμικών πλοίων.
Κατά τη διάρκεια των πολύμηνων διαπραγματεύσεων ο Ισκαντάρ Σάφα και το επιτελείο του έταξαν πολλά και διάφορα για τις δουλειές που πρόκειται να φέρουν στον Σκαραμαγκά. Ακόμη και το 1/3 να είναι αλήθεια, οι 1.300 εργαζόμενοι των ναυπηγείων μπορούν να ελπίζουν σε συνεχές μεροκάματο, τουλάχιστον για κάποια χρόνια. Τέσσερα υποβρύχια για τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, επισκευές ή αντικαταστάσεις πλοίων για Λιβύη, Μαρόκο, Τυνησία, Κουβέιτ, Ομάν, Κατάρ, Υεμένη και βέβαια τα 16 mega-yachts. Βέβαια γι’ αυτά τα τελευταία, υπάρχει ένα θέμα. Η Ε.Ε. για να «σβήσει» το πρόστιμο των 450 εκατομμυρίων που είχε επιβάλει λόγω παλαιών παράνομων κρατικών χρηματοδοτήσεων, μας υποχρεώνει να χωρίσουμε το ναυπηγείο του Σκαραμαγκά σε στρατιωτικό και εμπορικό τομέα. Ο πρώτος υποχρεωτικά πρέπει να ασχολείται μόνο με πολεμικά προγράμματα για τα επόμενα 15 χρόνια, ενώ ο δεύτερος τομέας θα βγει προς πώληση. Ο μόνος τρόπος λοιπόν για να δούμε τα mega-yachts του Σάφα στον Σκαραμαγκά είναι να «χτυπήσει» με κάποια άλλη εταιρεία και το εμπορικό κομμάτι των ναυπηγείων.
Παρά το γεγονός ότι ο Ισκαντάρ Σάφα έδειξε πραγματικά μεγάλο ενδιαφέρον και επιμονή για την απόκτηση των ναυπηγείων, η δυσπιστία για τα όσα έχει υποσχεθεί παραμένει. Η προϊστορία των ναυπηγείων Σκαραμαγκά δικαιολογεί την καχυποψία. Όσοι πέρασαν από τον Σκαραμαγκά μόνο πήραν και τίποτα δεν έδωσαν, με κορυφαίο παράδειγμα τους Γερμανούς: πήραν τέσσερα δισ. για να «αγοράσουν» τα ναυπηγεία και να μας φτιάξουν υποβρύχια που γέρνουν και άλλο ένα τώρα για να φύγουν χωρίς να πτωχεύσουν, για να μας φτιάξουν δύο ακόμη ίδια υποβρύχια!
http://topontiki.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψή σας !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...